Међупредметне компетенције

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Међупредметне компетенције као водиља кроз наставу

Међупредметне компетенције се развијају кроз све наставне предмете, причему сваки предмет даје свој допринос, чак и када директна повезаност није видљива на први поглед. Примењиве су у различитим ситуацијама и контекстима при решавању различитих проблема и задатака, неопходне су свим ученицима за лично остварење и развој, као и укључивање у друштвене токове и запошљавање и чине основу За целоживотно учење.

  1. Рециклажа

На часовима ликовне културе, један од начина да ученик вежба опажање је тумачење одабраних идеја, порука, тема или мотива у уметничким остварењима различитих култура. На истакнутим вежбама ученика VII разреда, приказан је осврт на рециклажу и одговорно понашање преко интерпретације слика у пластици  „Доручак на трави“ и „Крик природе“ (*истакнут у кабинету).

medjupredmetne kompetencije1
medjupredmetne kompetencije2
medjupredmetne kompetencije3
medjupredmetne kompetencije4

Реализација наставник ликовне културе  Бранка Мандић

2. „Мали вртлари – Садимо, учимо, растемо!“

Ученици другог разреда су кроз заједнички рад и истраживање, научили  како се саде биљке и зашто је важно бринути о њима. Након садње, сваки ученик је направио посебну ознаку за своју биљку, користећи различите боје и материјале, како би је учинио јединственом. Ознаке су помагале да сваки ученик прати раст своје биљке, а кроз радионицу су развили осећај одговорности и љубави према природи.

Радионица садње биљака развила је више међупредметних компетенција код ученика. Неке од кључних су:

  1. Компетенција за рад са подацима и информацијама – Ученици су слушали упутства о садњи, учили о врстама биљака и процесу раста, што им је помогло да прикупљају и анализирају информације о биљкама и начину њихове неге.
  2. Одговорно учешће у друштву – Учећи о важности биљака за животну средину, ученици су развијали свест о еколошким питањима и значају бриге о природи, што их подстиче на одговорно понашање према заједници и животној средини.
  3. Комуникација – Током радионице, ученици су размењивали идеје, постављали питања и заједнички решавали проблеме, што је унапредило њихове вештине комуникације и сарадње.
  4. Сарадња и рад у групи – Радионица је подстакла ученике да помажу једни другима, деле задатке и заједно брину о биљкама, што је унапредило њихове вештине тимског рада и међусобне подршке.
  5. Естетска компетенција – Приликом прављења ознака за биљке и уређења садница, ученици су имали прилику да развију креативност и естетско изражавање кроз дизајн и декорацију.

Кроз овакве активности, ученици су на практичан начин повезали знања из различитих области, развијајући компетенције корисне за свакодневни живот и рад у заједници.

medjupredmetne kompetencije5
medjupredmetne kompetencije6
medjupredmetne kompetencije7
medjupredmetne kompetencije8

Реализација Наталија З. Трајковић

3. Сарадња са бакама у мешању боја од основних до изведених, кроз „Поздрав две генерације“, у одељења 6/1.  Огледни час „Изведене боје“.

На часу ликовне културе, гостовале су баке позване да присуствују и учествују у радионици прављења боја. Основна идеја је била да се руковањем између баке и унука формира трећа боја, нпр. бака је имала жуту боју на шаци, а унук је на руци имао црвену,  руковањем су направили наранџсту. Ученици су правили боју пријатељства са другом децом. Разговор са ученицима заокружује рад и сарадњу и отвара питања заједништва.

medjupredmetne kompetencije9
medjupredmetne kompetencije10
medjupredmetne kompetencije11
medjupredmetne kompetencije12

Реализација наставник ликовне културе  Бранка Мандић

4. И ове године су ученици билингвалних одељења седмог и осмог разреда наше школе учествовали у октобарском издању међународне акције „Велики веш“, по концепту и у организацији француске уметнице Жоел Гонтје.

Тема овогодишње октобарска едиције је била „Исто/није исто“, коју смо као и претходних година комбиновали са темама из нашег школског програма, те је са ученицима VII разреда кроз Пропорције и сличност а са ученицима VIII разреда као Композиција боја (мотив: Интроспективни аутопортрет). Тема овогодишњег издања је интегрисана и са наставом биологије наставника Сање Кривокапић, у оквиру теме Наслеђивање и наследни материјал, те су се ликовним радовимапридружила и посматрања и ликовни прикази хромозома и структуре ДНК, који и одређују наше Сличности и несличности у оквиру породице…

Резултат је једна шаролика изложба у нашем ходнику, својеврсни ребус који радознали верујемо могу разрешити уз QR код ове акције, који упућује и на бројне друге реализације ове теме у оквиру франкофоних установа широм света, сајт на коме се и ми својом пријавом на учешће појављујемо, и где је и наш материјал послат…

medjupredmetne kompetencije13
medjupredmetne kompetencije14

Резултат је једна шаролика изложба у нашем ходнику, својеврсни ребус који радознали верујемо могу разрешити уз QR код ове акције, који упућује и на бројне друге реализације ове теме у оквиру франкофоних установа широм света, сајт на коме се и ми својом пријавом на учешће појављујемо, и где је и наш материјал послат…

Извештај: Мирјана Мунишић, наставник ликовне културе у билингвалним одељењима

5. Projekat: Korelacija između Likovne kulture i Informatike

Naziv projekta: Programiranje umetnosti: Crtanje šara pomoću Python-a Uvod

Ovaj projekat povezuje dve naizgled različite oblasti, likovnu kulturu i informatiku, kroz programiranje umetničkih šara u Python-u. Cilj projekta je da učenici steknu osnovna znanja o programiranju koristeći module za grafiku (poput `turtle` ili `matplotlib`) i istovremeno istraže principe simetrije, boja i geometrijskih oblika u umetnosti.

Ciljevi projekta 1. Razvijanje interdisciplinarnih veština: Kombinovanje kreativnog izražavanja i logičkog razmišljanja kroz kodiranje. 2. Razumevanje osnovnih principa umetnosti: Simetrija, ritam, proporcije, boje i oblici. 3. Primena programiranja: Pisanje Python koda za generisanje geometrijskih šara. 4. Razvijanje algoritamskog razmišljanja: Planiranje i implementacija algoritama za crtanje uzoraka.

https://os-ribnikar.edu.rs/wp-content/uploads/2024/11/medjupredmetne-kompetencije15-640x668.jpg

Извештај: наставник информатике Ђура Пађан

Радећи ове теме ученици развијају готово све међупредметне компетенције:

Компетенција за целоживотно учење
Лични и професионални развој појединца превасходно почива на његовој способности да управља процесом учења.

Естетичка компетенција
Ученик је упознат са културним наслеђем људске заједнице, има свест о вредности уметничких и културних дела и њиховог значаја за развој друштва.

Одговоран однос према околини
Одговоран однос према околини подразумева познавање и непосредан доживљај природе; увиђање значаја који природа има за одржавање живота на Земљи…

Комуникација
Ученик влада различитим модалитетима комуникације и користи их на сврсисходан и конструктиван начин када комуницира у приватном, јавном, образовном и професионалном контексту.

Одговоран однос према здрављу
Ученик прикупља информације о темама у вези са ризицима, очувањем и унапређењем психофизичког здравља.

Одговорно учешће у демократском друштву
Ученик је способан да активно, компетентно, критички и одговорно учествује у животу школе, заједница којима припада, као и у ширем демократском друштву…

Сарадња
Ученик је способан да се у сарадњи са другима или као члан групе ангажује на заједничком решавању проблема или реализацији заједничких пројеката.

Решавање проблема
Ученик ангажује своје индивидуалне капацитете и друге ресурсе који му стоје на располагању селективно и сврсисходно их користи, истрајава у решавању проблема…

Рад с подацима и информацијама
Ученик разуме значај коришћења поузданих података за рад, доношење одлука и свакодневни живот.

Дигитална компетенција
Ученик је способан да користи расположива средства из области информационо комуникационих технологија на одговоран и критички начин…

Предузимљивост и предузетничка компетенција
Кроз образовање за предузетништво, ученик се учи организационим вештинама и способностима, укључујући различите интерперсоналне вештине…

НАЈНОВИЈЕ ВЕСТИ