Међупредметне компетенције се развијају кроз све наставне предмете, причему сваки предмет даје свој допринос, чак и када директна повезаност није видљива на први поглед. Примењиве су у различитим ситуацијама и контекстима при решавању различитих проблема и задатака, неопходне су свим ученицима за лично остварење и развој, као и укључивање у друштвене токове и запошљавање и чине основу За целоживотно учење.
- Рециклажа
На часовима ликовне културе, један од начина да ученик вежба опажање је тумачење одабраних идеја, порука, тема или мотива у уметничким остварењима различитих култура. На истакнутим вежбама ученика VII разреда, приказан је осврт на рециклажу и одговорно понашање преко интерпретације слика у пластици „Доручак на трави“ и „Крик природе“ (*истакнут у кабинету).
Реализација наставник ликовне културе Бранка Мандић
2. „Мали вртлари – Садимо, учимо, растемо!“
Ученици другог разреда су кроз заједнички рад и истраживање, научили како се саде биљке и зашто је важно бринути о њима. Након садње, сваки ученик је направио посебну ознаку за своју биљку, користећи различите боје и материјале, како би је учинио јединственом. Ознаке су помагале да сваки ученик прати раст своје биљке, а кроз радионицу су развили осећај одговорности и љубави према природи.
Радионица садње биљака развила је више међупредметних компетенција код ученика. Неке од кључних су:
- Компетенција за рад са подацима и информацијама – Ученици су слушали упутства о садњи, учили о врстама биљака и процесу раста, што им је помогло да прикупљају и анализирају информације о биљкама и начину њихове неге.
- Одговорно учешће у друштву – Учећи о важности биљака за животну средину, ученици су развијали свест о еколошким питањима и значају бриге о природи, што их подстиче на одговорно понашање према заједници и животној средини.
- Комуникација – Током радионице, ученици су размењивали идеје, постављали питања и заједнички решавали проблеме, што је унапредило њихове вештине комуникације и сарадње.
- Сарадња и рад у групи – Радионица је подстакла ученике да помажу једни другима, деле задатке и заједно брину о биљкама, што је унапредило њихове вештине тимског рада и међусобне подршке.
- Естетска компетенција – Приликом прављења ознака за биљке и уређења садница, ученици су имали прилику да развију креативност и естетско изражавање кроз дизајн и декорацију.
Кроз овакве активности, ученици су на практичан начин повезали знања из различитих области, развијајући компетенције корисне за свакодневни живот и рад у заједници.
Реализација Наталија З. Трајковић
3. Сарадња са бакама у мешању боја од основних до изведених, кроз „Поздрав две генерације“, у одељења 6/1. Огледни час „Изведене боје“.
На часу ликовне културе, гостовале су баке позване да присуствују и учествују у радионици прављења боја. Основна идеја је била да се руковањем између баке и унука формира трећа боја, нпр. бака је имала жуту боју на шаци, а унук је на руци имао црвену, руковањем су направили наранџсту. Ученици су правили боју пријатељства са другом децом. Разговор са ученицима заокружује рад и сарадњу и отвара питања заједништва.
Реализација наставник ликовне културе Бранка Мандић
4. И ове године су ученици билингвалних одељења седмог и осмог разреда наше школе учествовали у октобарском издању међународне акције „Велики веш“, по концепту и у организацији француске уметнице Жоел Гонтје.
Тема овогодишње октобарска едиције је била „Исто/није исто“, коју смо као и претходних година комбиновали са темама из нашег школског програма, те је са ученицима VII разреда кроз Пропорције и сличност а са ученицима VIII разреда као Композиција боја (мотив: Интроспективни аутопортрет). Тема овогодишњег издања је интегрисана и са наставом биологије наставника Сање Кривокапић, у оквиру теме Наслеђивање и наследни материјал, те су се ликовним радовимапридружила и посматрања и ликовни прикази хромозома и структуре ДНК, који и одређују наше Сличности и несличности у оквиру породице…
Резултат је једна шаролика изложба у нашем ходнику, својеврсни ребус који радознали верујемо могу разрешити уз QR код ове акције, који упућује и на бројне друге реализације ове теме у оквиру франкофоних установа широм света, сајт на коме се и ми својом пријавом на учешће појављујемо, и где је и наш материјал послат…
Резултат је једна шаролика изложба у нашем ходнику, својеврсни ребус који радознали верујемо могу разрешити уз QR код ове акције, који упућује и на бројне друге реализације ове теме у оквиру франкофоних установа широм света, сајт на коме се и ми својом пријавом на учешће појављујемо, и где је и наш материјал послат…
Извештај: Мирјана Мунишић, наставник ликовне културе у билингвалним одељењима
5. Projekat: Korelacija između Likovne kulture i Informatike
Naziv projekta: Programiranje umetnosti: Crtanje šara pomoću Python-a Uvod
Ovaj projekat povezuje dve naizgled različite oblasti, likovnu kulturu i informatiku, kroz programiranje umetničkih šara u Python-u. Cilj projekta je da učenici steknu osnovna znanja o programiranju koristeći module za grafiku (poput `turtle` ili `matplotlib`) i istovremeno istraže principe simetrije, boja i geometrijskih oblika u umetnosti.
Ciljevi projekta 1. Razvijanje interdisciplinarnih veština: Kombinovanje kreativnog izražavanja i logičkog razmišljanja kroz kodiranje. 2. Razumevanje osnovnih principa umetnosti: Simetrija, ritam, proporcije, boje i oblici. 3. Primena programiranja: Pisanje Python koda za generisanje geometrijskih šara. 4. Razvijanje algoritamskog razmišljanja: Planiranje i implementacija algoritama za crtanje uzoraka.
Извештај: наставник информатике Ђура Пађан
Радећи ове теме ученици развијају готово све међупредметне компетенције:
Компетенција за целоживотно учење
Лични и професионални развој појединца превасходно почива на његовој способности да управља процесом учења.
Естетичка компетенција
Ученик је упознат са културним наслеђем људске заједнице, има свест о вредности уметничких и културних дела и њиховог значаја за развој друштва.
Одговоран однос према околини
Одговоран однос према околини подразумева познавање и непосредан доживљај природе; увиђање значаја који природа има за одржавање живота на Земљи…
Комуникација
Ученик влада различитим модалитетима комуникације и користи их на сврсисходан и конструктиван начин када комуницира у приватном, јавном, образовном и професионалном контексту.
Одговоран однос према здрављу
Ученик прикупља информације о темама у вези са ризицима, очувањем и унапређењем психофизичког здравља.
Одговорно учешће у демократском друштву
Ученик је способан да активно, компетентно, критички и одговорно учествује у животу школе, заједница којима припада, као и у ширем демократском друштву…
Сарадња
Ученик је способан да се у сарадњи са другима или као члан групе ангажује на заједничком решавању проблема или реализацији заједничких пројеката.
Решавање проблема
Ученик ангажује своје индивидуалне капацитете и друге ресурсе који му стоје на располагању селективно и сврсисходно их користи, истрајава у решавању проблема…
Рад с подацима и информацијама
Ученик разуме значај коришћења поузданих података за рад, доношење одлука и свакодневни живот.
Дигитална компетенција
Ученик је способан да користи расположива средства из области информационо комуникационих технологија на одговоран и критички начин…
Предузимљивост и предузетничка компетенција
Кроз образовање за предузетништво, ученик се учи организационим вештинама и способностима, укључујући различите интерперсоналне вештине…